آموزشگاه راهیان موسسه فنی و حرفه ای

آموزشگاه راهیان موسسه فنی و حرفه ای

<!-- Start Audio blog code www.Pichak.net --><p align="center"><head><center><script language='JavaScript' type='text/javascrip
آموزشگاه راهیان موسسه فنی و حرفه ای

آموزشگاه راهیان موسسه فنی و حرفه ای

<!-- Start Audio blog code www.Pichak.net --><p align="center"><head><center><script language='JavaScript' type='text/javascrip

سوالات عملی ویژوال بیسیک (کنترل ها)

1.  پروژه­ای ایجاد کنید که مانند شکل زیر دارای سه جعبه متن و دو دکمه فرمان باشد با زدن روی دکمه UP متن­های موجود در جعبه متن ها جابه­جا شود به طوری که متن موجود در جعبه متن سوم به جعبه متن دوم ، متن موجود در جعبه متن دوم به جعبه متن اول و متن موجود در جعبه متن اول به جعبه متن سوم منتقل شود. و با زدن روی دکمه Down برعکس حالت بالا.

2.  فرمی به شکل زیر ایجاد کنید. کنترل Combo دارای رشته لیستی است شامل ریاضی – کامپیوتر – فیزیک. با کلیک دکمه Moaddel، معدل محاسبه شده (Jamenomarat تقسیم بر Tedad Vahed) و در یک کادر پیغام به نمایش درآید. با کلیک Exit کادر پیغام شامل No، Yes  ظاهر شده و اگر Yes انتخاب شود، از برنامه خارج شود.

3.  اطلاعات ستون سمت چپ فرم (نام ، نام خانوادگی، ... ، سال تولد ) باید توسط کاربر به صورت دستی وارد گردد. پس از اجرای دکمه Run نتایج زیر حاصل گردد:  در جعبه متن تعداد واحد اکسس عدد 3 درج گرد. در جعبه متن تعداد واحد اکسل عدد 2 درج گردد. در جعبه متن نام و نام خانوادگی، نام موجود در جعبه متن نام و نام خانوادگی موجود در جعبه متن نام خانوادگی با احتساب 3 فاصله خالی بینشان درج گردد. در جعبه متن 2 رقم سمت راست سال تولد، می­بایست 2 رقم سمت راست عدد دج شده در جعبه متن سال تولد درج گردد. در جعبه متن معدل می­بایست معدل دروس شخص با در نظر گرفتن تعداد واحدهایشان درج گردد. معدل=(نمره اکسس * تعداد واحد اکسس) + ( نمره اکسل * تعداد واحد اکسل). در جعبه متن ارزشیابی اگر معدل شخص بیشتر از 17 شد عبارت "عالی"، اگر بین 15 تا 17 شد عبارت "خوب"، اگر بین 10 تا 14 شد عبارت " متوسط" و اگر کمتر از 10 شد عبارت ضعیف درج گردد.

4.  در محیط ویژوال بیسیک برنامه­ای بنویسید که با اجرای آن برنامه­ فرمی مطابق شکل پایین نمایان گردد. که دارای چهار جعبه متن و دو لیست می­باشد. کاربر می­بایست درجعبه متن­ها 4 عدد را وارد نماید. که پس از اجرای دکمه Run اعداد زوج در جعبه لیست اعداد زوج و اعداد فرد در جعبه لیست اعداد فرد نمایش داده شوند.

5.  فرمی مانند شکل زیر در محیط ویژوال بیسیک ایجاد کنید که دارای 6 کنترل Option Buttons، 4 کنترل Image و یک دکمه فرمان باشد . 4 تصویر را در کنترل­های تصویر قرار دهید اما در هنگام load شدن فرم تصاویر دیده نشوند. با انتخاب یکی از چهار کنترل سمت چپ و تعیین اندازه تصویر از دو کنترل سمت راست (Small یا Large) با کلیک کردن بر روی Show picture تصویر مورد نظر در کادر تصویر نمایش داده شود .

6.     * تمرین 5 را از طریق آرایه (آرایه کنترلی) انجام دهید.

7.     تمرین سوال 5 را به این صورت تغییر دهید که به جای 4 کنترل سمت چپ که option button  می­باشد و هر لحظه حق انتخاب یکی را داریم از کنترل Check Box استفاده کنید که بتوان بیش از یک انتخاب داشته باشیم . یعنی در یک لحظه چند تصویر را بتوانیم ببینیم.

8.     * تمرین 7 را از طریق آرایه ( آرایه کنترلی) انجام دهید.

9.     برنامه­ای بنویسید که فرم آن همانند شکل زیر باشد و کلید Add زمانی فعال باشد که هر دو جعبه­ی Textbox خالی نباشد و با زدن کلید Add محتوی Textbox اولی به List box و حتوای Textbox دومی به Combo box اضافه شود و با زدن delete گزینه­های انتخاب شده در List box  و Combo box حذف شوند.

10. در این پروژه می­خواهیم شهر مقصد، صندلی و غذای دلخواه مسافران هواپیما را انتخاب کنیم. یک کادر لیست، دو کادر ترکیبی(کومبو)، سه برچسب و دو دکمه فرمان روی فرم قرار داده و ظاهر آن را را مطابق شکل زیر تنظیم کنید که با زدن بر روی دکمه Assign اطلاعات مشتری در یک پیغام  نمایش داده شود.

11.  فرمی مانند شکل زیر ایجاد کنید که دارای دو کنترل List box باشد . که بتوان اطلاعات موجود در لیست اول را به لیست دوم انتقال داد و اطلاعات موجود در لیست دوم را به لیست اول. همچنین با گرفتن دکمه Shift یا دکمه Ctrl چندین انتخاب داشته و همزمان جابه­جایی انجام شود.

11_1 :فرمی مانند شکل زیر ایجاد کنید که دارای دو کنترل List box باشد . که بتوان اطلاعات موجود در لیست­ها را با دو بار کلیک کردن روی آیتم مورد نظر به لیست دوم انتقال داد و یا از لیست دوم به لیست اول. همچنین با زدن روی دکمه های موجود باعث انتقال آیتم مورد نظر به لیست دیگر و یا انتقالی کلی به لیست دیگر شود.

12. * پروژه­ای مانند شکل زیر ایجاد نمایید که دارای 4 کنترل List box و 2 کنترل  Combo box باشد. از Combo1 می­توان نام کالا را انتخاب و از کنترل Combo2 قیمت کالا را انتخاب می­کنیم . با زدن دکمه Add از کاربر در یک Msgbox تعداد کالای مورد نظر پرسیده می­شود سپس نام کالا به ستون کالاها، قیمت واحد به ستون قیمت، تعداد کالای وارد شده توسط کاربر به ستون تعداد کالا وارد می­شود و سیستم خود جمع کل کالای تعیین شده را حساب کرده و در ستون جمع می­نویسد. همچنین سیستم جمع کل تعداد اقلام خریداری شده را در جعبه متن مربوط به تعداد اقلام وارد می­کند و جمع کل کالاهای خریداری شده را حساب کرده و در جعبه متن جمع کل قرار می­دهد. در اینجا کاربر می­تواند کالایی را با زدن دکمه Remove حذف و یا با زدن دکمه Edit کالایی را ویرایش کند. نحوه انتخاب یک کالا به این صورت است که کاربر هر فیلد را انتخاب کند بقیه فیلدها بایستی خود انتخاب شوند.

13. پروژه­ای مانند شکل زیر ایجاد کنید که دارای یک جعبه متن، یک کنترل Image و یک کنترل برچسب و یک دکمه فرمان باشد. با زدن بر روی دکمه­ در صورتی که در جعبه متن کلمه IRAN نوشته شده باشد(متن موجود در جبه متن به صورت رمز عبور نمایش داده شود) تصویر نمایش داده شود، در غیر این صورت تصویر نمایش داده نمایش داده نشود. همچنین پیامی در کنترل برچسب مبنی بر درستی و یا نادرستی متن وارد شده نمایش داده شود.

14. پروژه­ای ایجاد کنید که مانند شکل زیر دارای دو کنترل Text Box و  VscrollBar و HscrollBar و یک کنترل Imageباشد . با کلیک کردن روی اسکرول­ها عرض و ارتفاع تصویر بزرگ و کوچک شود. همچنین طول و عرض تصویر در جعبه متن­ها نمایش دهد.

15. پروژه­ای شبیه به یک دماسنج طراحی کنید. که دارای یک کنترل VScroll و دو کنترل جعبه متن باشد. با تغییر اندازه VScroll  دما در دو واحد سلسیوس و فارنهایت در جعبه متن­ها نمایش داده شود.

16.  فرمی مانند شکل زیر ایجاد کنید که دارای یک کنترلDrivelistbox، Dirlistbox، Filelistbox، Image باشد. به طوری که با انتخاب یک درایو از Drivelistbox پوشه­های موجود در آن درایو در کنترل Dirlistbox نمایش داده شود و با انتخاب یک پوشه از Dirlistbox فایل­هایی با پسوند jpg در کنترل Filelistbox نمایش داده شود. و با انتخاب یک فایل از Filelistbox تصویر انتخابی در کادر Image نمایش داده شود. همچنین آدرس کامل تصویر در برچسب بالای کنترل­ها نمایش داده شود.

17. فرمی مانندشکل زیر ایجاد کنید که دارای سه دکمه باشد که روی Command1 زمان جاری سیستم درج شود و حرکت زمان مشاهده شود. روی Command2 تاریخ جاری سیستم درج شود و روی Command3  تاریخ و زمان درج شود. ( از کنترل تایمر استفاده شود)

18. یک فرم طراحی کنید که دارای یک کنترل Label و یک کنترل تایمر باشد . وقتی که فرم در حالت Normal است تاریخ جاری سیستم در نوار عنوان فرم ظاهر شود و زمان جاری سیستم در کنترل Label  موجود در فرم درج شود. وقتی که فرم را Minimize  کردیم زمان جاری سیستم در نوار عنوان فرم ظاهر شود.

19. *فرمی مانند شکل زیر طراحی کنید که دارای 11 کنترل Button و یک کنترل Label باشد. که با کلیک کردن بر روی دکمه­  Caption آن در Label نمایش داده شود. (آرایه کنترلی)

20. *یک ماشین حساب مانند شکل زیر طراحی کنید.

21. * در این تمرین می­خواهیم کار با کنترل Common dialog  را نمایش دهید. یک کنترل Label موجود است که Caption آن Visual Basic 6.0 نوشته شده است .می­خواهیم با زدن روی دکمه Font بتوان فونت و اندازه و رنگ برچسب به دلخواه انتخاب کاربر باشد . از طریق دکمه open بتوان تصویر مورد نظر کاربر را در کنترل image نمایش داد. و همچنین رنگ زمینه فرم با زدن روی دکمه Color و انتخاب رنگ مورد نظر تغییر کند. (بایستی از  Microsoft Common Dialog 6.0 Project à Component à   کنترل را در پروژه خود قرار دهید. )

 

 

22. فرمی به شکل زیر برای یک هتل طراحی کنید که در آن تاریخ ورود مشتری به هتل به صورت  روز، ماه، سال گرفته شود. سپس در کادر Textbox مبلغ یک روز اجاره  وارد شود سپس با زدن روی دکمه محاسبه قیمت، کل هزینه مشتری بابت اجاره محاسبه و به وی نمایش داده شود.( برای گرفتن روز و ماه و سال استفاده کردن از کنترل Combo box می­باشد )

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.